بررسی پدیده نفاق در قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده نادر احسانی
- استاد راهنما حسین علوی مهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
نفاق در اصطلاح به معنای اظهار ایمان در ظاهر و عدم پذیرش آن در باطن است. تفاوت نفاق با دروغ آن است که در نفاق میان ظاهر و باطن تفاوت وجود دارد، اما در کذب و دروغ میان گفتار و واقعیت تضاد وجود دارد. همچنین تفاوت نفاق با تقیه در آن است که نفاق کفر را با هدف افساد پنهان می کند، اما تقیه ایمان را برای حفظ جان و اصلاح امور مخفی می نماید. بیماری روح، آرزوی کسب قدرت، ترس از حاکم، طمع، نادانی، حقارت، اطلاع رسانی نادرست، خلف وعده، خیانت، ایمان ظاهری به خدا و معاد، و فریب کاری از معیارها و عواملی است که نفاق را ایجاد می نماید. از صفات منافقین نیز می توان به سرگردانی، فرصت طلبی، ترس دایمی، ظاهر فریبنده، سخنان جذاب و فصیح، تنگ نظری و ناشناس بودن، اشاره کرد، که با تشویق به منکر و بازداشتن از نیکی ها، فراموشی خدا و فسق فعالیت می کنند. منافقان در زمان رسول خدا(، از ابزارها و شیوه هایی مانند حیله، اتخاذ موضعی متفاوت نسبت به سایر مسلمانان، تشکیل جلسات سری بر ضد پیامبر، تفرقه افکنی، تمسخر مقدسات، تبلیغات سوء و سرزنش مسلمانان استفاده می کردند. در عرصه فرهنگی و سیاسی منافقان به نشر اکاذیب میان سپاه اسلام، تهمت به افراد پاک دامن، تشکیک در شریعت، و ترور پیامبر اقدام می کردند. پس از پیامبر اسلام(، آن ها از شیوه هایی چون تخلف از سپاه اسامه، انکار رحلت پیامبر، تلاش برای زدودن خاطره غدیرخم، ایجاد وحشت، جعل حدیث، ممنوعیت بیان و نگارش احادیث نبوی، ترویج برتری نژادی عرب، ترویج حکایات تورات و انجیل، و برجسته سازی شخصیت نااهلان استفاده می کردند. در عصر حاضر نیز رسانه های گروهی غربی نفاق را پشت پرده تبلیغات و با شعار حقوق بشر، دموکراسی، آزادی و روشن فکری، مخفی کرده اند. برای رهایی از نفاق هماهنگی گفتار و عمل، حفظ وحدت مکتبی، امر به معروف و نهی از منکر، افشای ماهیت منافقان و برخورد قاطع با آنان، راه کارهایی مناسب و مورد تأیید متون دینی است.
منابع مشابه
جریان شناسی نفاق در قرآن کریم
موضوع تحقیق این رساله، جریان شناسی نفاق در قرآن کریم یا به عبارت دیگر تاریخ نفاق و منافقان در قرآن کریم می باشد. منافق به معنی انسان دورو و دو چهره یا به عبارتی در لسان مومن و در دل کافر اولین بار در قرآن کریم استعمال شد بیشتر علما قائلند: آغاز نفاق در صدر اسلام با آغاز هجرت همراه بوده است ، زیرا هجرت مسلمانان و رسول گرامی اسلام به مدینه، گسترش اسلام و قدرت و شوکت عظیم این آیین الهی را در این ب...
15 صفحه اولجریانشناسی نفاق و بررسی انگیزههای آن در انقلاب نبوی از دیدگاه قرآن کریم
This article has no abstract.
متن کاملنشانه شناسی واژگانی نفاق در قرآن کریم ( مطالعهی موردی سورة منافقون)
نشانهشناسی، روشی تحلیلی از درون متن و با کمک عناصر موجود در آن، سعی دارد به مفهوم اصلی متن و لایههای معنایی آن دست پیدا کند. به همین علت نشانهشناسی ادعا میکند بیشتر از روشهای دیگر به معنی اصلی متن نزدیک است، و نقاط کلیدی آن را کشف میکند. فهم قرآن کریم به علت برخورداری از لایههای معنایی بیشمار، نیازمند تحلیل و تفسیر است. روش انجام کار در پژوهش حاضر به این صورت بوده است که ابتدا واژگان ...
متن کاملپدیده تضمین در قرآن
پدیده تضمین از جمله پدیده های مهم در زبان عربی به شمار می آید چرا که نقش بسیار مهمی را در توجیه و تأویل پاره ای از مشکلات نحوی و تفسیر و تأویل آیات قرآنی ایفا می کند. این پدیده در طول تاریخ مورد ارزیابی بزرگان لغت و نحو و ادب قرار گرفته و از دقایق متعدد آن پرده برداشته شده است اما به سبب وجود پاره ای ابهامات هنوز مشکلاتی در قبال آن به چشم می آید از جمله: عدم وجود تعریفی جامع و مانع، نبود بررسی ...
متن کاملقرآن و پدیده انحراف در جامعه
بررسى دیدگاه قرآن دربارهى پدیده انحراف در جامعه است نویسنده، نخست به تعریف انحراف از چهار نظر حقوقى، جامعهشناسى، اخلاقى و دینى پرداخته و آنها را با یکدیگر نسبت سنجى مىکند. آن گاه عوامل پیدایش انحراف را بررسى آن مجموعه نظریات را در سه گروه دسته بندى مىکند: 1- نظریات انسان مرکز، که عوامل انحراف را در خود انسان مىدانند. از این دست نظریات به دیدگاههاى زیست شناختى در باب جرم، نظریه انتخاب آزا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023